Przyszłość dróg i obwodnic - debata
31 stycznia w Radiu Białystok odbyła się szeroka debata na temat przyszłości modernizacji drogi krajowej nr 8 i obwodnic miejscowości położonych przy tej trasie. Emisja 3 lutego o godz. 11.15 (I część) i o godz. 12.15 (II część).
Wciąż poruszeni jesteśmy tragedią w Chorzowie. Do Polski napływały kondolencje z całego świata od prezydentów, premierów i przywódców. Ludzka tragedia z południa Polski znalazła się na czołówkach najważniejszych światowych mediów.
Tymczasem w ubiegłym roku na najważniejszej podlaskiej drodze nr 8 zginęło tyle samo osób, co w Chorzowie. Niestety te tragedie nie przykuwają uwagi Polaków. Dopiero katastrofa pod Jeżewem pokazała, że polskie państwo nie jest w stanie budować bezpiecznych dróg na miarę XXI-go wieku. Protesty mieszkańców pozostają bez odpowiedzi. Bezduszne prawo opóźnia rozwój infrastruktury, a do tego dochodzi konflikt z ekologami.
Dziennikarze starali się znaleźć odpowiedzi na pytania: kto jest winien tej sytuacji, kiedy wreszcie będziemy mogli bez lęku dojechać do pracy, rodziny, czy znajomych? Zapytano o to m.in. samorządowców, polityków, ekologów, mieszkańców miast położonych przy drodze nr 8, policjantów i przedstawicieli firm transportowych.
W studio zebrali się m.in.: marszałek Janusz Krzyżewski, prezydenci Suwałk Józef Gajewski i Łomży – Marcin Sroczyński, burmistrz Augustowa Leszek Cieślik, przewodniczący Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego Mirosław Lech, podlascy parlamentarzyści – Marek Strzaliński, Roman Czepe, Damian Raczkowski i Genowefa Wiśniowska oraz przedstawiciele społecznych kom
Zabrakło natomiast ministra środowiska Jana Szyszko.
Spotkanie rozpoczęło się od podania kilku działających na wyobraźnie liczb i statystyk. Okazało się, że w ubiegłym roku tylko na podlaskim odcinku drogi numer 8 zginęło tyle osób co podczas „katowickiego dramatu” – dokładnie 66 osób poniosło śmierć, a 188 odniosło poważne obrażenia.
Prowadzący dyskusję dziennikarze Radia Białystok - Dorota Sawicka i Marcin Tomkiel starali się znaleźć odpowiedź na pytanie kto i dlaczego blokuje modernizację „drogi śmierci”. Na pytanie o to czy ktoś z obecnych w studio jest przeciwko modernizacji tej drogi zapadła wymowna cisza.
Z kolei gdy poproszono o wskazanie winnych blokowania inwestycji oczy większości zebranych zwróciły się w stronę ekologów. Zarzuty padały również pod adresem pol
Ekolodzy odpierali zarzuty o podejmowanie prób mających na celu paraliż modernizacji dróg twierdząc, że chcą dobrych dróg, ale nie takich, które spowodują dewastację środowiska.
- Jest nam przykro słysząc zarzuty, że to my blokujemy inwestycje. Ekolodzy nie mają nawet takich możliwości – argumentowała Małgorzata Znaniecka z WWF Polska.
Skierowany przez nich list do Komisji Europejskiej z prośbą o sprawdzenie, czy nie doszło do złamania prawa wspólnotowego podyktowany był – jak przekonywali, troską o zgodność z prawem decyzji podejmowanych w kraju.
Zdaniem marszałka Janusza Krzyżewskiego są inne formy wyrażania swojej opinii i obrony swoich praw, niż wysyłanie listów, które komprom
Według obecnych przedstawicieli ekologów Via Baltica powinna zostać wytyczona przez Łomżę i w innym niż obecnie się zakłada miejscu omijać Augustów. Ten argument nie znalazł uznania po stronie samorządowców i drogowców. Takie rozwiązanie spowodowałoby wydłużenie prac o kolejnych kilkanaście lat.
Próbowano natomiast przekonać ekologów, że w związku z tym, iż przecinająca dolinę Rospudy obwodnica Augustowa będzie przebiegała na najbardziej „newralgicznym” z punktu widzenia ochrony przyrody odcinku po wysokiej estakadzie, to zminimalizuje negatywne skutki oddziaływania na środowisko.
Licytowano się także o to, kto bardziej kocha przyrodę – ekolodzy czy cała reszta społeczeństwa. W trakcie debaty wielokrotnie podkreślano, że najważniejszy jest w tym wszystkim człowiek i to o jego dobro i bezpieczeństwo powinno dbać się najbardziej.
Zapis debaty, po jej emisji 3 lutego, będzie opublikowany na stronie internetowej:www.radio.bialystok.pl